''Momenteel ben ik aan de universiteit van Cambridge bezig met een PhD. Zonder het IB DP was dit mij niet gelukt.''

Hallo beste geïnteresseerden!


Leuk om te horen dat jullie belangstelling hebben voor het International Baccalaureate Diploma Programme bij de Internationale School Groningen (ISG). Ik kwam in 2015 als zij-instromer na VWO-4 vanuit een Nederlandse middelbare school naar de ISG omdat ik vanaf jonge leeftijd de ambitie koesterde om in het buitenland te gaan studeren. Op de ISG kwam ik in een stimulerende internationale omgeving terecht, waarbinnen ik met gelijkgestemden bezig was met het verwezenlijken van onze gezamenlijke ambitie om in het buitenland te gaan studeren.

Voor mij was de switch vanaf het VWO even schakelen, omdat het IB Diploma Programme aardig verschilt van het VWO. Ondanks de inhoudelijke verschillen in het curriculum, heb ik enorm veel gehad aan het Diploma Programme. Veel meer dan op het VWO, lag de nadruk binnen het DP op zelfstandig kritisch nadenken. Daarnaast bood het DP mij extra uitdaging en kon ik met mijn vakken extra de diepte in. In plaats van het stampen van woordjes of het uit je hoofd leren van tekst, ligt de nadruk in het DP op het onderbouwen en beargumenteren van een hypothese. Hiermee lijkt het meer op de dagelijkse werkelijkheid op de universiteit dan dat op het VWO het geval was. Daarnaast ben ik door het volgen van zes vakken met het Diploma Programme meer de diepte ingegaan dan op het VWO mogelijk was geweest. Inhoudelijk kwam ik hierdoor beter voorbereid aan op de universiteit.

Wat het IB ook uniek maakt, zijn drie integrale componenten, namelijk Creativity, activity and service (CAS), het vak Theory of Knowledge (ToK) en het Extended Essay (EE). De verplichte module Creativity, activity, service (CAS) lijkt op het eerste oog tegenstrijdig. Met de module CAS bouwt een IB leerling een portfolio op aan maatschappelijk vrijwilligerswerk. Dit zorgt ervoor dat IB leerlingen ook buiten school om werken aan hun sociale ontwikkeling en een goed beeld hebben van de bredere maatschappij.

Het DP bood mij extra verdieping en een intellectuele uitdaging, alsmede een hoop kansen om te werken aan internationalisering.

Daarnaast is er het vak Theory of Knowledge.
Dankzij het, voor het IB unieke vak Theory of Knowledge (ToK), kwam ik voor het eerst in aanraking met epistemologie, ethiek en wetenschapsfilosofie. Het vak ToK legde voor mij de basis voor kritisch denken, dat mij tot op de dag van vandaag helpt met het nadenken over ethische en wetenschapsfilosofische vraagstukken.  

De extended essay (EE) bood mij de kans om op de middelbare school bezig te gaan met een zelfstandig onderzoeksproject. Dit project komt in feite neer op een verkorte bachelorscriptie. Het zal je misschien niet verbazen dat het mij, en het merendeel van mijn klasgenoten, opeens een stuk makkelijker afging op de universiteit.

Een team van carrière adviseurs zorgt er op de ISG voor dat je je als aankomend student goed kunt oriënteren op buitenlandse opleidingsmogelijkheden. Dit was een belangrijke schakel die ik op het VWO niet had en die mijn overstap naar het Verenigd Koninkrijk significant heeft vergemakkelijkt.

Kort samengevat, het DP bood mij extra verdieping en een intellectuele uitdaging, alsmede een hoop kansen om te werken aan internationalisering. Dit zorgde ervoor dat mijn daadwerkelijke overstap naar een universiteit in het VK soepeler ging dan vanuit het Nederlandse schoolsysteem mogelijk zou zijn geweest. Momenteel ben ik aan de universiteit van Cambridge bezig met een PhD. Zonder het IB DP was dit mij niet gelukt.

- Freddy

Meer vragen?

Neem contact op met de coördinator van het Diploma Programme voor meer informatie.

DP coordinator

April Rudd

info@isgroningen.nl

+31 (0)50 5340084

0